مراجعان گرامی در صورت بروز هر گونه مشکل لطفا با شماره 02191016284 یا 09027575425 تماس و یا به شماره 09193639306 از طریق واتساپ پیام بدهید .

انواع روغن های گیاهی و تفاوت آن با روغنهای حیوانی

هست مارکتنویسنده: هست مارکت
بازدید: 1,285 بازدید

فهرست مطالب

انواع روغن‌های گیاهی و تفاوت آن با روغن‌های حیوانی

روغن گیاهی از دسته چربی‌های مناسب برای بدن می‌باشد که به صورت روزانه در جدول برنامه غذایی باید گنجانده شوند این روغن از دانه و بذر گیاهان به شکل ارگانیک تهیه می‌شود. روغن گیاهی از دانه‌های سبزیجات و میوه‌هایی که روغن دارند گرفته می‌شوند این روغن مناسب برای سرخ کردن، سالاد در نظر گرفته می‌شود.

و اما روغن حیوانی که با نام روغن کرمانشاهی معروف است از بهترین، سالم‌ترین، خوشمزه‌ترین روغن خوراکی و مناسب پخت و پز می‌باشد. این روغن از چربی شیرگاو، گوسفند، بز تهیه می‌شود. در نظر داشته باشید ۳۰ درصد انرژی روزانه ما به وسیلهٔ چربی و روغن‌ها تامین می‌گردد. روغن حیوانی از کره محلی گرفته می‌شود که در اثر به همزدن دوغ در مشک آماده می‌شود.

در گذشته به خاطر تلاش زیاد افراد در طول مدت زمان روز از روغن حیوانی برای تامین قوای بدنی استفاده می‌شده است. این روغن امروزه در چین، هند، آمریکا در سطح گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سنت پزشکی قدیم چین، طب ایرانی روغن حیوانی ماده مهمی در ترکیب دارویی به شمار می‌رود و به عنوان روغن پایه برای ضمادها یا پمادهای گیاهی در درمان سوختگی و ورم مورد کاربرد می‌باشد به نظر محققان بهترین روغن خوراکی از جنبه طب سنتی روغن حیوانی می‌باشد. هست مارکت در این مطلب به بررسی موضوع دربارهٔ انواع روغن‌های گیاهی و تفاوت آن با روغن‌های حیوانی می‌پردازد پس با ما همراه شوید.

انواع روغن گیاهی

تفاوت روغن گیاهی و روغن حیوانی

روغن گیاهی از گیاهان مختلف روغنی مثل: آفتابگردان، سویا، ذرت، زیتون، کنجد و .. گرفته می‌شود. اما روغن حیوانی از بخش چربی شیر، پیه، دنبه گرفته می‌شود. اما در فرهنگ مردم ایران روغن حیوانی همان روغن کره یا روغن شیر است که به وسیلهٔ دامداران آماده می‌شود.

انواع روغن‌های گیاهی و حیوانی

روغن‌های گیاهی، از پوست درخت، گل میوه، برگ، ریشه گیاه یا درخت خارج می‌شوند. واز نظر غلظت در سطح بالا و دارای عطر و مزه خوبی هستند. روغن میخک، روغن سرو، روغن اکالیپتوس، روغن زنجبیل، روغن گریپ فروت، روغن اسطو خودوس، روغن نارگیل، روغن پونه کوهی، روغن نعناع، روغن کنجد، روغن گل سرخ، روغن رزماری، روغن درخت چای، روغن جوجوبا، روغن زیتون از انواع روغن‌های گیاهی می‌باشند. در بخش انواع روغن حیوانی به روغن گوسفندی، روغن گاوی، مخلوط می‌توان اشاره نمود. روغن کوهان شتر، بهترین روغن حیوانی می‌باشد و اما روغن دنبه، جز روغن‌های مفید دربازار می‌باشد.

خواص انواع روغن‌های گیاهی و حیوانی

هر کدام از انواع روغن‌های گیاهی خاصیت درمانی موثری در سایر قسمت‌های بدن می‌تواند داشته باشد که به آنها اشاره خواهیم نمود.

۱-روغن میخک: این روغن در درمان باکتری، انگل و دفع آن خاصیت بی نظیری دارد. سیستم دفاعی بدن را در مقابل بسیاری از بیماری‌ها تقویت می‌نماید. و مصرف آن با داشتن خاصیت آنتی اکسیدان بالا برای درد دندان مناسب می‌باشد. مصرف روغن میخک هر گونه مشکل تنفسی را برطرف می‌نماید.

۲-روغن زنجبیل: مصرف این روغن بر طبق نظر پزشکی مناسب برای افرادی است که از چاقی رنج می‌برند (وزن را کاهش می‌دهد). عمل هضم و بلعیدن را تقویت می‌نماید. افرادی که از حالت تهوع رنج می‌برند با مصرف این روغن بهبود میابند.

۳-روغن اسطوخودوس: مصرف این روغن برای زمانی که احساس ناآرامی و عصبانیت دارید توصیه می‌شود چون خاصیت آرام بخشی دارد. همچنین برای بهبود زخم‌های ناشی از سوختگی و بریدگی موثر می‌باشد. مصرف آن برای تقویت وضعیت دفاعی بدن توصیه می‌شود.

۴-روغن نارگیل: گاهی موهای سر وضعیت شکننده‌ای برایشان به وجود می‌آید استفاده از روغن نارگیل به صورت مداوم این وضعیت را از بین می‌برد. اما مصرف این روغن برای محافظت از دندان، پوست هم موثر می‌باشد. درمان کننده و بهبود دهندهٔ عفونت می‌باشد.

۵-روغن پونه کوهی: مصرف این روغن خاصیت قوی مبارزه با میکروب و تقویت وضعیت دفاعی بدن در مقابل با حملات میکروب را داراست.

۶-روغن نعناع: مصرف این روغن به عنوان تقویت کننده معده و هضم آسان غذا می‌باشد. مصرف این روغن باعث کاهش تب در افراد و تقویت کننده وضعیت دفاعی بدن می‌باشد.

۷-روغن کنجد: مصرف این روغن خاصیت ضد سرطانی، برای تقویت قلب، جلوگیری از مشکلات پوکی استخوان، کاهش چربی و فشار خون موثرمیباشد.

۸-روغن گل سرخ: از این روغن برای شفاف سازی پوست صورت، کاهش وزن، رشد مو بکار برده می‌شود.

۹-روغن رزماری: استفاده از این روغن در زمان انجام کاریا مطالعه مناسب است چون موها وحافظه را تقویت می‌نماید.

۱۰-روغن جوجوبا: این روغن برای سالم نگه داشتن وضعیت پوست و مو موثر است. خاصیت ضدباکتری و آفتاب سوختگی برطرف می‌نماید.

۱۱-روغن زیتون: این روغن تقویت کنندهٔ مناسبی برای پوست و حافظه و درمان شکنندگی مو می‌باشد. مصرف آن در درمان عارضه قلبی موثر می‌باشد.

 

اما درمورد خاصیت روغن حیوانی برای بدن  به موارد زیر اشاره می‌کنیم.

۱-روغن حیوانی دارای ویتامین‌های a و e و k2 و d می‌باشد.

۲-مصرف روغن حیوانی باعث جلوگیری از بیماری‌های قلبی می‌گردد.

۳-روغن حیوانی در بدن ایجاد سوخت و ساز و انرژی زایی می‌نماید.

۴-مصرف روغن حیوانی باعث کاهش وزن و باعث می‌شود چربی اضافی بدن را بسوزاند.

۵-ویتامین‌های موجود در این روغن در بهتر شدن تقویت سیستم ایمنی بدن، استخوان، قلب موثر میباشند.

انواع روغن گیاهی

انواع روغن‌های گیاهی برای پوست

استفاده مرتب از روغن‌های گیاهی در درمان آکنه، لک‌های پوستی موثر خواهند بود. بهترین روغنی که برای ماساژ پوست صورت می‌توان بکاربرد روغن بادام، روغن نارگیل می‌باشد. که استفاده از آنها پوست

  • شما را در برابر امراض پوستی محافظت خواهد کرد. زمانی که از روغن گیاهی برای ماساژ پوست صورت استفاده می‌کنید باعث لطافت پوست و شادابی آن می‌شوید.
  • وقتی پوست را با روغن گیاهی ماساژ می‌دهید باعث رفع چروک‌های پوستی می‌شوید
  • ماساژ پوست صورت کمک بسیاری به افزایش جریان خون می‌نماید.
  • از مزایایی که روغن‌های گیاهی دارند بو و عطر ملایم آنهاست
  • روغن‌های گیاهی درصد چربی ملایمی دارند.

زمانی که پوست شما دارای چربی زیادی است از روغن جوجوبا استفاده نمایید. این روغن از لحاظ وزنی مناسب است وقتی روی پوست شما قرار گیرد به همهٔ قسمت‌های پوست اجازه تنفس می‌دهد به راحتی رطوبت پوست را حفظ می‌نماید. خاصیت درخشندگی بالایی را به پوست شما می‌دهد.

روغن دانه انگور، این روغن خاصیتی حالت مات کردن پوست چرب و خاصیت ضدعفونی کننده‌ی دارد.

روغن بعدی روغن بادام است اگر در طول هفته ۲ تا ۳ قطره از این روغن برای پوست چرب استفاده کنید حالت درخشندگی خاصی به پوست شما خواهد داد.

روغن رزماری، از این روغن برای پوست چرب در بخش درمان جوش موثر، خاصیت ضدباکتری دارد.

روغن کرچک، از این روغن هم برای پوست چرب استفاده می‌شود و بهره گرفتن از این روغن باعث یکدست شدن پوست می‌گردد. گاهی زیر چشم چروک‌هایی ایجاد می‌شود که استفاده از آن به شکل قطره این مشکلات برطرف می‌نماید.

اما روغن نارگیل برای ماساژپوست چرب جهت رفع مشکلات پوستی می‌باشد. برای درمان پوست‌های خشک، باید از روغن‌های غنی‌تر استفاده کنید تا حساسیت‌های ایجاد شده در پوست را به دلیل خشکی پوست از بین ببرد. به طور مثال: اگر به مرطوب کننده خود چند قطره روغن اضافه کنید و آن را بر پوست صورت و گردن خود شبها مداوم ماساژ دهید به مرور خشکی برطرف خواهد شد.

اما مصرف روغن بادام، مارولا، جوانه گندم، کنجد، آفتابگردان، گل رز برای برطرف کردن پوست‌های خشک موثر می‌باشند.

برای برطرف سازی پوست‌های آکنه دار که جوشهای چرکی بر روی آنها نقش می‌بندد روغن انار که خاصیت ضد باکتریایی دارد و روغن گل سرخ که مانع از چروک پوست، التهاب، خشکی، قرمزی پوست می‌شود می‌توان استفاده نمود. برای پوست‌های نرمال از روغن رتینول، آرگان، دانه انگور می‌توان استفاده نمود. برای پوست حساس هم از روغن مورینگا، گل یاس، بابونه، آلوورا می‌توان بهره گرفت.

مضرات مصرف روغن گیاهی و حیوانی

از روغن‌های گیاهی روغن نخل یا نارگیل به خاطر جامد بودنشان برای سلامتی ضرر دارند. اما در بین روغن‌های حیوانی، روغن ماهی به خاطر مایع بودن در دمای محیط برای سلامتی بدن مطلوب است اما در این بین مصرف بیش از حد روغن‌هایی با منشا لبنیات منجر به بالا رفتن میزان کلسترول خون می‌شوند و ضرر دارند. بررسی که محققان انجام دادند هر روغنی که در دمای محیط بصورت جامد باشد برای سلامتی افراد مضرراست اما هر روغنی که در دمای محیط بصورت مایع باشد برای سلامتی مفید می‌باشد. استفاده از روغن‌های مایع مثل: کلزا، زیتون، کنجد برای سلامتی بدن مفید می‌باشند. این روغن‌ها برای سلامتی کبد چرب، قلب و عروق مفید و موثر می‌باشند.

قیمت روغن گیاهی و حیوانی

قیمت انواع روغن‌های گیاهی به خاطر حذف واسطه مناسب و مقرون به صرفه می‌باشد. لیست قیمت تهیهٔ روغن گیاهی و حیوانی را از طریق منابع معتبر سایت فروش روغن گیاهی و حیوانی می‌توانید تهیه نمایید.

لیست روغن‌های گیاهی

۱-روغن نارگیل: این روغن دارای مزایا و فایده‌های فراوانی برای سلامتی بدن می‌باشد. مصرف این روغن باعث افزایش سیستم دفاعی بدن می‌گردد. روغن نارگیل را اگر به کف سر ماساژدهید باعث تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش آن می‌شود. روغن‌های نارگیل به شکل‌های تصفیه شده، ارگانیک، خالص، بکر می‌باشند. این روغن دارای خاصیت گرمسیری می‌باشد.

۲-روغن گلرنگ: این روغن از دانه‌های گلرنگ تولید می‌گردد. استفاده از این روغن برای تقویت سیستم دفاعی بدن، از بین بردن چاقی، پیشگیری از دیابت توصیه می‌شود. این روغن حاوی اسیدهای چرب می‌باشد. کاربرد این روغن در پیشگیری از به وجود آمدن هر گونه مشکل قبل از قاعدگی می‌باشد.

۳-روغن آفتابگردان: این روغن از دانه‌های آفتابگردان خارج می‌شود. مصرف این روغن برای سلامتی بدن مفید می‌باشد و برای افزایش انرژی و حرارت بدن توصیه می‌شود. بهتر شدن سلامتی پوست و مو کمک شایانی دارد. از به وجود آمدن هر گونه عارضه قلبی جلوگیری می‌کند. میزان افزایش ابتلا به بیماری‌های آرتروز و آسم را کم می‌نماید. این روغن حاوی ویتامین e واسیدهای چرب می‌باشد.

۴-روغن سویا: خواص زیادی برای مصرف روغن سویا به عنوان مادهٔ غذایی بسیار سالم در نظر گرفته شده است. مصرف این روغن به خاطر داشتن انواع ویتامین و مواد معدنی باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می‌شود. باعث شفاف سازی پوست میگرددو مصرف آن باعث از بین رفتن و پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌گردد.

۵-روغن زیتون: این روغن کاربرد فراوانی به علت داشتن امگا ۳ می‌باشد از آن برای عملیات سرخ کردن در بخش پخت و پز، انجام عملیات دارویی، محصولات آرایشی بهداشتی، صابون استفاده می‌شود. این روغن از میوهٔ زیتون گرفته می‌شود.

۶-روغن بادام زمینی: این روغن از بادام زمینی گرفته می‌شود دارای انواع ویتامین، مواد معدنی می‌باشد مصرف بادام زمینی به سلامتی پوست و جلوگیری از پیری کمک بسیاری می‌نماید. این روغن به کاهش کلسترول خون، فشارخون، وحفظ سلامتی قلب کمک می‌نماید.

۷-روغن کنجد: این روغن می‌تواند به جای روغن‌های ناسالم جایگزین مناسبی شود. دارای مواد معدنی مثل: روی، مس، کلسیم، منیزیم می‌باشد. مصرف روغن کنجد که از دانه‌های کنجد استخراج می‌شود از پیری پوست جلوگیری می‌نماید. باعث افزایش حفظ سلامتی دهان و دندان می‌گردد. اما روغن ذرت، روغن پنبه دانه، روغن نخل، کانولا، کتان انواع دیگر روغن‌های گیاهی پر خاصیت می‌باشند که به آنها می‌توان اشاره نمود.

روغن گیاهینتیجه گیری

استفاده از روغن گیاهی از گذشته تا به امروز علاوه بر صنعت غذایی در بخش دارویی و درمانی هم کاربرد فراوانی داشته است. این روغن‌ها دارای ارزش غذایی بالایی می‌باشند و نکته حائز اهمیت درباره این روغن‌ها در این است که برای نگهداری آنها باید داخل بطری تیره بریزید تا خواص خود را حفظ نمایند و زود فاسد نشوند. استفاده از روغن گیاهی در بطری شفاف، شیشه‌ای کم کم باعث فاسد شدن آن می‌گردد. روغن حیوانی به خاطر داشتن مقدار کمی لاکتوز، حساسیت در افراد بوجود نمی‌آورد و دارای مقادیر زیاد کالری می‌باشد که در تامین انرژی از دست رفته بدن هنگام فعالیت‌های شدید موثر می‌باشد. افرادی که با مصرف محصولات کلسترول دار مشکل دارند هضم روغن حیوانی آسان‌تر میباشدچون باعث بهتر شدن کارایی بخش گوارشی بدن می‌گردد.

دسته بندی انواع روغن ها دانستنی های خوراکی روغن زیتون روغن ها سایر نوشته ها وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت