مراجعان گرامی در صورت بروز هر گونه مشکل لطفا با شماره 02191016284 یا 09027575425 تماس و یا به شماره 09193639306 از طریق واتساپ پیام بدهید .

انواع دمنوش های گیاهی و خواص آن

ادیتورنویسنده: ادیتور
بازدید: 1,461 بازدید
انواع دمنوش

انواع دمنوش

یک عصرانه‌ی دلپذیر و آرامبخش با انواع دمنوش های گیاهی می‌تواند باعث آرامش خیال، آسودگی خاطر، احساس خوب زندگی و کاهش استرس شود.

روزهای سرد پاییز و زمستان و یا خستگی کار کردن در گرمای تابستان را چطور می‌توان لذتبخش‌تر کرد؟

چند سالیست انواع دمنوش ها میهمان خانه‌ها و رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها شده‌اند و دمنوش لاغری طرفداران پر و پاقرص خود را پیدا کرده‌ است. بسیاری از ما دوست داریم برگ‌های طلایی رنگ پاییز را ببینیم و لیوانی چای یا قهوه در دست بر روی این برگ‌ها قدم بزنیم و یا در روزهای سرد زمستان دانه‌های برف را بشماریم و بدن خود را با دمنوشی گرم و خوش عطر و طعم گرم کنیم.

شما چقدر به دمنوش علاقمندید؟ چقدر انواع دمنوش‌ها را می‌شناسید و این گیاهان خوراکی را به وعده‌های غذایی خود اضافه می‌کنید؟ با هست مارکت همراه باشید تا به معرفی و بررسی انواع دمنوش، خواص و مزیت‌های مصرف هر کدام از آن‌ها بپردازیم.

دمنوش چیست؟

دمنوش های گیاهی قرن‌ها قدمت دارند. انواع دمنوش های گیاهی «چای واقعی» نیستند. چای‌های واقعی به سه دسته‌ی چای سیاه، چای سبز و چای اولانگ تقسیم می‌شوند و از برگ گیاه کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) به‌دست می‌آیند. اما دمنوش های گیاهی از میوه‌های خشک‌شده، گل‌ها، گیاهان و ادویه‌جات تهیه می‌شوند و به همین دلیل طعم‌ها و عطرهای بسیار متنوع و متفاوتی دارند. دمنوش های گیاهی می‌توانند جایگزین نوشیدنی‌های پُرشکر یا آب باشند. دمنوش های گیاهی فواید بسیاری برای سلامتی دارند

دمنوش های گیاهی علاوه‌بر طعم‌های منحصربه ‌فردشان، فواید بی‌شماری نیز برای سلامتی دارند. در حقیقت دمنوش های گیاهی صدها سال است که به‌عنوان داروهای طبیعی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و دردها استفاده می‌شوند.

  • دمنوش بابونهدمنوش بابونه

انواع دمنوش بابونه یا چای بابونه به سبب خواص آرامش‌بخش خود شناخته شده است و به درمان بی خوابی و داشتن خواب راحت کمک می‌کند. در دو پژوهش، تأثیرات دمنوش بابونه بر اختلالات خواب، بررسی شده‌اند. در یکی از این پژوهش‌ها ۸۰ زن که به‌تازگی وضع‌حمل کرده بودند، برای دو هفته دمنوش بابونه نوشیدند. پس از دو هفته، کیفیت خواب تمامی آنها بهبود یافت و علائم افسردگی کمتری از خود بروز می‌دادند.در یکی دیگر از این پژوهش‌ها، ۳۴ بیمار که بی‌خوابی داشتند، دوبار در روز عصاره‌ی بابونه را دریافت کردند. بهبودهای شاخصی در از خواب‌برخاستن‌های شبانه، زمان به‌خواب‌رفتن و عملکرد روزانه‌ی آنها در زمان بیداری مشاهده شد.

دمنوش بابونه فقط به‌عنوان دمنوشی خواب‌آور کاربرد ندارد. این ماده خواص آنتی‌باکتریال و ضد التهاب دارد و می‌تواند از کبد محافظت کند. شواهد اولیه‌ی پژوهش‌هایی که روی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد بابونه ممکن است در درمان زخم معده مفید باشد. پژوهش دیگری به این نتیجه رسیده است که بابونه در بهبود علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) مؤثر است. پژوهش دیگری نشان داد که دمنوش بابونه باعث بهبود سطح چربی خون، سطح گلوکز خون و انسولین در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود.

هنوز به پژوهش‌های بیشتری احتیاج داریم تا این تأثیرات تأیید شوند، اما شواهد اولیه حاکی از این هستند که دمنوش بابونه فواید بسیاری برای سلامتی دارد.

  • دمنوش نعناع

دمنوش نعناع یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ ها در سراسر جهان است. این دمنوش بیشتر به سبب اثرش بر سلامت دستگاه گوارش محبوبیت دارد، اما خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدسرطانی، ضدباکتریایی و ضدویروسی هم دارد.بیشتر این اثرات در انسان‌ها مطالعه نشده است، بنابراین فواید آن برای سلامتی اثبات نشده است. بااین‌حال، چندین بررسی اثرات مفید نعناع بر سلامتی دستگاه گوارش را تأیید کرد‌ه‌اند.

چندین بررسی نشان دادند که روغن نعناع، در ترکیب با دیگر گیاهان، می‌تواند در درمان حالت تهوع، سوءهاضمه و دردهای شکمی مؤثر باشد. شواهدی هم وجود دارند که نشان داده‌اند روغن نعناع می‌تواند اسپاسم‌های روده، مری و کولون را رفع کند و در درمان علائم سندرم روده تحریک پذیر مؤثر باشد. بنابراین وقتی ناراحتی‌های گوارشی، اسپاسم های عضلانی، حالت تهوع یا سوءهاضمه را تجربه می‌کنید، دمنوش نعناع درمانی طبیعی و عالی برای شما محسوب می‌شود.

  • دمنوش زنجبیلدمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل تند، طعم‌دار و حاوی آنتی اکسیدان های طبیعی و ضدبیماری است. دمنوش زنجبیل به مبارزه با التهاب کمک می‌کند (زنجبیل یکی از خوراکی های ضد التهاب است) و در تقویت سیستم ایمنی بدن تأثیرگذار است، اما بیشتر به سبب تأثیرش بر کاهش حالت تهوع شناخته شده است. مطالعات نشان داده‌اند که زنجبیل بر کاهش حالت تهوع، به‌خصوص در دوران اولیه‌ی بارداری مؤثر است (حالت تهوع صبحگاهی یکی از علائم بارداری است و در هفته‌های ابتدایی بارداری مشاهده می‌شود)، اما می‌تواند حالت تهوعِ ناشی از درمان سرطان و حرکت وسایل نقلیه را هم کاهش بدهد.

شواهد نشان داده‌اند که زنجبیل می‌تواند از زخم معده پیشگیری کند و سوءهاضمه یا یبوست را بهبود بدهد. زنجبیل «دیسمِنوره» یا دردهای دوره‌ی قاعدگی را هم تسکین می‌دهد. دو پژوهش نشان داده‌اند که زنجبیل به‌اندازه‌ی داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن در کاهش دردهای دوره‌ی قاعدگی مؤثر است. برخی پژوهش‌ها نشان دادند که زنجبیل برای افراد مبتلا به دیابت مفید است؛ البته نتایج این پژوهش‌ها به‌طور کامل ثابت نشده است. همچنین این پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مکمل های غذایی زنجبیل به کنترل قند خون و کنترل چربی خون کمک می‌کند.

  • دمنوش چای ترش

چای ترش از گل‌های رنگارنگ گیاه هیبیسکوس (hibiscus) به‌دست می‌آید و رنگ و طعم خاصی دارد. رنگ این گل‌ها قرمز و صورتی و طعم‌شان ترش است. می‌توانید دمنوش چای ترش را داغ یا سرد میل کنید. دمنوش چای ترش برای سلامتی هم فوایدی دارد. به‌عنوان مثال، دمنوش چای ترش خواص ضدویروسی دارد و مطالعات نشان داده‌اند که عصاره‌ی آن برای مبارزه با گونه‌های مختلف آنفولانزای مرغی بسیار مؤثر است. اما تاکنون اثبات نشده است که نوشیدن دمنوش چای ترش بتواند در مبارزه با ویروس‌هایی مانند آنفولانزا به افراد کمک کند.

برخی از پژوهش‌ها اثر دمنوش چای ترش بر سطوح بالای چربی خون را بررسی کرده‌اند. محققان در تعدادی از این پژوهش‌ها دریافتند که چای ترش بر سطح چربی خون مؤثر است، اما یکی از پژوهش‌های گسترده‌تر نشان داد که چای ترش هیچ اثر شاخصی بر سطح چربی خون ندارد.

در پژوهش دیگری مصرف عصاره‌ی چای ترش به‌مدت ۶ هفته، «استرس اکسیداتیو» بازیکنان فوتبال مرد را به‌نحو شاخصی کاهش داده بود. (استرس اکسیداتیو به معنی غلبه‌ی رادیکال‌های آزاد بر دفاع آنتی‌اکسیدانی بدن است.)

توجه داشته باشید که در صورت مصرف هیدروکلروتیازید (یکی از داروهای ادرارآور)، از مصرف چای ترش اجتناب کنید چراکه این دو با هم تداخل دارند. چای ترش مدت زمان اثر آسپرین را هم کوتاه می‌کند بنابراین بهتر است که آنها را با فاصله‌ی زمانی ۳ تا ۴ ساعت مصرف کنید.

  • دمنوش سرخارگل (اکیناسه)

دمنوش سرخارگل یا اکیناسه یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌ ها برای پیشگیری و کاهش طول دوره‌ی سرماخوردگی است. شواهد نشان داده‌اند که مصرف سرخارگل یا اکیناسه، سیستم ایمنی بدن را تقویت و به مبارزه‌ی بهتر بدن با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند. پژوهش‌های بسیاری نشان داده‌اند دمنوش سرخارگل (اکیناسه) طول مدت سرماخوردگی را کم می‌کند، از شدت علائم آن می‌کاهد و حتی از آن پیشگیری می‌کند.

البته نتایجِ به‌دست‌آمده از پژوهش‌ها متناقض هستند و بسیاری از آزمایش‌ها به‌خوبی طراحی نشده‌ بودند، به همین دلیل با اطمینان نمی‌توان گفت که آیا این نتایج مثبت به‌خاطر مصرف اکیناسه هستند و مصرف اکیناسه در بهبود سرماخوردگی مؤثر است یا اینکه نتایج تصادفی رخ داده‌اند. اما درنهایت، نوشیدن این دمنوش گرم می‌تواند در تسکین گلودرد مؤثر باشد و راه بینی‌تان را باز کند.

  • دمنوش رویبوسدمنوش ریبوس

رویبوس گیاهی است از آفریقای جنوبی که از برگ‌های گیاه رویبوس یا بوته‌ی قرمز به‌دست می‌آید. مردم آفریقای جنوبی از زمان‌های قدیم از این گیاه برای مصارف دارویی استفاده کرده‌اند، اما تاکنون پژوهش‌های علمی اندکی روی این گیاه انجام شده است.

چند مطالعه روی موارد حیوانی و انسانی انجام شده است، اما این پژوهش‌ها نتوانسته‌اند تأثیر این گیاه بر آلرژی یا سنگ کلیه را اثبات کنند. بااین‌حال، یکی از این پژوهش‌ها نشان داده است که دمنوش رویبوس می‌تواند بر سلامت استخوان ها تأثیر داشته باشد. یکی دیگر از این پژوهش‌ها نشان داده است که دمنوش رویبوس در کنار چای سبز و چای سیاه می‌تواند سلول‌های درگیر در رشد و تراکم استخوان‌ها را تحریک کند. همین پژوهش دریافت که این دمنوش‌ ها، نشانگان التهاب و مسمومیت سلولی را کاهش داده‌اند. پژوهشگران پیشنهاد داده‌اند که احتمالا به همین دلیل نوشیدن انواع دمنوش های گیاهی رویبوس با تراکم استخوانی بالاتر مرتبط است.

علاوه بر این، شواهد اولیه نشان داده‌اند که دمنوش رویبوس به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک می‌کند. یکی از پژوهش‌ها نشان داد که دمنوش رویبوس، آنزیم مسئول تصلب رگ‌های خونی را مهار می‌کند. نوشیدن روزانه ۶ فنجان دمنوش رویبوس به‌مدت ۶ هفته، در کاهش کلسترول بد خون (LDL) مؤثر است و سطح کلسترول خوب (HDL) را افزایش می‌دهد. برای تأیید این اثرات و کشف فواید بیشتر این گیاه به پژوهش‌های بیشتری نیاز است. بااین‌حال، شواهد اولیه امیدبخش هستند

  • انواع دمنوش های گیاهی گـل گـاو زبـان و سنبل الطیب:

ترکیبات: گل گاوزبان، ۲ قاشق غذاخوری؛ سنبل طیب، ۱ قاشق مرباخوری؛ لیموعمانی،۱عدد.

خواص: گل گاو زبان، طبیعتی گرم و تر و ضد سودا و صفرا دارد. آرام بخش اعصاب، خواب آور و مسکن سردردهای عصبی است.

دردهای کلیوی و کاهش دهنده فشار خون است.

سنبل طیب ضد قولنج و اسپاسم های عضلانی می باشد. و مفید در درمان تشنج و صرع بوده؛ قوه باه (میل جنسی) را نیز تقویت می کند.

  • دمنوش گیاهی بادرنجبویه و زیرفون:

ترکیبات: بادرنجبویه ۱قاشق مربا خوری و زیرفون ۱ قاشق غذاخوری.

خواص: این چای طبیعت بسیارگرمی داشته، مقو ی قلب و اعصاب، خون ساز، تـقـویـت کننده سلولهای مغزیست.

فوق العاده آرام بخش و در بعضی مزاجها بالابرنده قوی فشارخون است.

بادرنجبویه، مقوی مغز، ضد صدای گوش، ضد بیماریهای کلیه، ضد خوابهای وحشتناک، ضد بوی بددهان است.

این چای نیز به دلیل دارا بودن زیرفون برای خانم های باردار منع مصرف دارد.

  • چای فلوس:

ترکیبات: مغز فلوس ۱قاشق غذاخوری.

خواص: طبیعت فلوس، معتدل و ضد صفراست و به عنوان یک ملین و مسهل قوی است. وبـه تـدریج، تورم امعاء و احشاء را تـسـکیـن می دهد.

فلوس، همچنین، پایین آورنده فشارخون و درمان کننده برفک دهان است.

 

  • چای چلتوک برنج:

ترکیبات: چلتوک برنج ۱قاشق غذاخوری.

خواص: چلتوک برنج، طبیعتی گرم دارد و سرشار از ویتامین های گروه «ب» است.

از سفید شدن و ریزش موی سر پیشگیری می کند و یبوسـت هـای مزمن را درمـان می کند.

  • چای آلبالو

ترکیبات: آلبالوی بدون هسته، نصف لیوان.

خواص: آلـبـالـو بـا طبیعت سرد و خشکی که دارد، ضد صفرا، ضد اسهال، کاهش دهنده فشار خون، موثر در برطرف نمودن حالت تهوع، ضد خارش های پوستی، ضد سنگ کلیه و یک اشتها آور بسیار عالی است اما مبتلایان به زخم های گوارشی نباید از آن استفاده کنند و از انواع دمنوش های گیاهی دیگری استفاده کند.

  • چای گل سرخ (گل محمّدی):

ترکیبات: گل سرخ (تازه یا خشک شده) ۲ قاشق غذاخوری.

خواص: این چای، طبیعتی معتدل با گرایش به سمت سرما و خشکی دارد وشادی بخش، مقوی قلب و ضد صفرا و بلغم می باشد.

گل سرخ، ملین بسیار خوبی بوده؛ در درمان یبوست های تازه و کهنه ، تقویت لثه و ترمیم زخم های آن مفید است.

  • چای زرشک:

ترکیبات: زرشک آبگیری، ۲ قاشق غذاخوری.

خواص: زرشک، طبیعتی سرد و خشک دارد و ضد صفرا، تقویت کننده معده، کبد و قلب، خنثی کننده سموم است.

زرشک برطرف کننده عطش و گرمازدگی (و تهوع و استفراغ ناشی از آن) و بی اشتهایی است.

زرشک، ضمن تصفیه خون، درمان بـسـیار خوبی برای فـشـار خـون بـالا (در افراد گرم مزاج) می باشد.

  • چای قره قات (قراقات):چای قره قات

ترکیبات: قره قات، ۱ قاشق غذاخوری.

خواص: قره قات، میوه درختی است که در جنگل های شمال ایران می روید.

این میوه یکی از بهترین داروها در تصفیه خون و کاهش فشار آن می باشد و در کاهش میزان قند خون نیز موثر است.

خرید انواع دمنوش

شما می‌تواند انواع دمنوش های گیاهی که برای سلامتی شما بسیار مفید هستند را از وبسایت هست مارکت به صورت آنلاین و اینترنتی تهیه کنید و در دورهمی‌های عصرانه‌ی خود با یک کوکی و یا شیرینی دلخواه خود میل کنید.

برای خرید انواع دمنوش وبسایت هست مارکت را فراموش نکنید.

دسته بندی دانستنی های خوراکی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت