مراجعان گرامی در صورت بروز هر گونه مشکل لطفا با شماره 02191016284 یا 09027575425 تماس و یا به شماره 09193639306 از طریق واتساپ پیام بدهید .

نمک خوراکی و معرفی انواع نمک

هست مارکتنویسنده: هست مارکت
بازدید: 2,014 بازدید
نمک خوراکی

نمک خوراکی به همراه معرفی انواع نمک

سر سفره همیشه به دنبال نمکدان هستیم. مخصوصا” کسانیکه به غذاهای شور و خوش نمک علاقه دارند، دوست دارند قبل از چشیدن طعم غذا، دست به نمکدان شوند و با چند تکان، دانه‌های نمک را بر روی غذا بپاچند. ما نمک دوستان بهتر است کمی درباره نمک خوراکی و انواع نمک‌های خوراکی اطلاعاتی به دست بیاوریم تا از روش صحیح و مقدار مناسب مصرف نمک در خوراک روزانه خود با خبر شویم تا در آینده با مشکلات سلامتی روبه‌رو نشویم. با ما همراه باشید تا درباره این ادویه خوشمزه و خوش طعم و شور و لذیذکننده‌ی غذا، اطلاعات جالبی را با شما به اشتراک بگذاریم.
فقط در ابتدا بد نیست یک هشدار به شما بدهیم. این مقاله پر است از خوشمزجات و خوراکی‌ها. با شکم خالی این مقاله را نخوانید.

  • نمک خوراکی چیست؟

کمی شیمی با خوراکیجات قاطی کنیم. در زمان شیمی دبیرستان با فرمول‌های شیمیایی آشنایی پیدا کردیم. فرمولی با نام NaCl تمام زندگی ما را تحت تاثیر قرار داد.
نمک خوراکی همان سدیم کلرید است که در طبیعت با فرمول NaCl شناخته می‌شود. سدیم کلرید از دو عنصر سدیم و کلر تشکیل شده است.
سدیم فلزی نرم و بسیار واکنش پذیر و از طرف دیگر کلر یک غیر فلز واکنش پذیر است.
زمانیکه این دو عنصر در کنار یکدیگر قرار بگیرند، با انجام یک واکنش شیمیایی شدید و گرماده، ترکیب سفید رنگی را به جای می‌گذارند. این ترکیب سفید رنگ چیزی نیست جز نمک خوراکی خوشمزه و دوست داشتنی.

  • نمک دریا چیست؟نمک دریا نمک خوراکی

نمک دریا نمکی است تصفیه نشده که دارای انواع ناخالصی ها از جمله فلزات سنگین بوده و می تواند سبب ایجاد سرطان شود .نمک چه به صورت استخراج شده از معادن سنگ نمک و چه به صورت استخراج شده از آب دریا دارای ناخالصی هایی است و مصرف آنها سلامتی ما را به خطر می اندازد به همین دلیل ضرورت دارد این ناخالصی ها طی فرآیند تصفیه از نمک خوراکی جدا شود و نمک از وجود این ناخالصی ها به حد استاندارد و مطلوب برسد و سپس مورد استفاده قرار بگیرد.

  • معرفی انواع نمک خوراکی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیش از ۲۰ نوع نمک در دنیا وجود دارد که هر کدام خواص و مضرات خود را دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی و معرفی چند مورد از معروف‌ترین و محبوب‎ترین نمک های خوراکی بپردازیم. در قسمت بالا با نمک دریایی آشنا شدیم. اما کماکان با ما همراه باشید تا نمک های فوق العاده زیبا، خاص و خوشمزه‌ی دیگری را معرفی کنیم. بله! درست خواندید. نمک های بسیار زیبایی هم در این لیست قرار دارند.

  • نمک آبی و خواص جادویی آن

نمک آبینمک آبی که در دنیا با نام blue salt Persia شناخته می‌شود، همان نمک خوراکی یا نمک طعام است که به دلیل دارا بودن مواد معدنی خاصی همچون سیلیوت، آهن، کلسیم و پتاسیم و تحت شرایط آب و هوایی خاص، نظیر رطوبت و فشار به این رنگ زیبا در آمده است. رنگ آبی کریستال‌های این نوع نمک کاملا” طبیعی است. کریستال های بزرگ نمک آبی را نمی‌توان رنگ کرد. اما هستند کسانی که دانه های ریز نمک معمولی را رنگ می‌کنند و به عنوان نمک آبی به فروش می‌رسانند.

  •  روش تشخصی نمک آبی اصل

  1. کریستال های بزرگ نمک باید دارای رگه های آبی رنگ در داخل خود باشد.
  2. چنانچه نمک آبی کوبیده شود ، دانه های ریز شده سفید رنگ بوده و به رنگ آبی نخواهد بود.
  3. نمک آبی به طور کامل آبی رنگ نیست بلکه شفاف بوده و رگه هایی از رنگ آبی در داخل آن وجود دارموارد استفاده از نمک آبی

در بسیار از کشورهای جهان، از نمک آبی به عناوین مختلفی استفاده می‌شود. به دلایل زیبایی و تزئینی، برای رفع چشم زخم و همچنین اضافه کردن به غذاها و به عنوان خوراکی نیز از نمک آبی استفاده می‌شود. قیمت نمک آبی بسیار بیشتر از نمک های معمولی است. آن هم به دلیل کمیاب بودن این نوع نمک است.

  • خواص نمک آبی

نمک آبی به دلیل داشتن پتاسیم طبیعی، خواص درمانی و دارویی دارد. در ایران این نوع سنگ نمک، تنها در کوه های اطراف شهر سمنان و گرمسار وجود دارد و علاوه بر پتاسیم؛ آهن، روی، کلسیم نیز دارد.

دیگر خواص این نمک عبارتند از: خاصیت ضد عفونی و ضد باکتری، تنظیم فشار خون، تنظیم تعادل بدن، ضد استرس قوی، تنظیم خواب، کمک به هضم غذا، رفع برخی از مشکلات تنفسی، افزایش ایمنی بدن، جلوگیری کننده از اسپاسم عضلات، مفید برای بهداشت دهان و دندان و بسیاری دیگر.

شما می‌تونید نمک آبی را از فروشگاه هست مارکت خریداری کنید.

  • معرفی نمک اپسوم و خواص آن

با معرفی یکی دیگر از انواع نمک همراه شما هستیم. نمک اپسوم یا نمک حمام که با نام منیزیم سولفات نیز شناخته می‌شود، ترکیب شیمیایی است که از منیزیم، گوگرد و اکسیژن تشکیل شده‌است. این نمک نام خود را از شهری در انگلستان گرفته‌است. به این دلیل که برای اولین بار این نوع نمک در شهر اپسوم انگلستان کشف شد. نمک حمام بر خلاف نامش ترکیبی کاملا” متفاوت از نمک خوراکی دارد. نام نمک دلیل ساختار شیمیایی که دارد به آن داده شده است.

  • تفاوت نمک اپسوم با نمک خوراکینمک اپسوم

می‌دانید چرا به این نوع نمک، نمک حمام می‌گویند؟ به این دلیل که این نمک در آب وان حمام حل می‌شود. به همین سادگی و راحتی آن را نامگذاری کرده‌ایم! ظاهر این نوع نمک بسیار شبیه به نمک خوراکی است ولی طعم کاملا” متفاوتی دارد. هنوز برخی افراد نمک اپسوم را داخل آب حل می‌کنند و می‌نوشند. اما بدانید که طعم آن بسیار تلخ و بد مزه است و برای اضافه کردن به غذا کشف نشده‌است.

  • فواید نمک اپسوم

صدها سال است که این نمک در درمان بیماری‌هایی مانند یبوست، بی‌خوابی و فیبرومیالژیا استفاده می‌شده است. متأسفانه پژوهش‌های خوبی دربارۀ تأثیر نمک حمام در درمان این بیماری‌ها انجام نشده است.
بیشتر فواید نمک اپسوم به‌خاطر منیزیم موجود در آن است. منیزیم یکی از مواد معدنی است که بیشتر افراد دچار کمبود آن هستند.

مقدار کافی منیزیم برای کمک به خواب و کنترل استرس ضروری است: احتمالا به‌ این‌ خاطر که منیزیم به مغز کمک می‌کند پیام‌رسان‌های عصبی مؤثر در خوابیدن و کاهش استرس تولید کند.
همچنین منیزیم می‌تواند به بدن در تولید «ملاتونین» کمک کند؛ هورمون ملاتونین به خوابیدن کمک می‌کند.
پایین‌ بودن سطح منیزیم ممکن است اثرات منفی بر کیفیت خواب و استرس داشته باشد. برخی افراد مدعی‌اند که حمام نمک اپسوم می‌تواند با کمک به جذب منیزیم توسط پوست، این اثر را خنثی کند.
البته ممکن است تأثیر آرام‌بخش حمام نمک اپسوم به‌خاطر آب گرم نیز باشد.

همچنین از این نوع نمک برای پاکسازی پوست صورت، درمان جوش سرسیاه، درمان خارش ناشی از آفتاب سوختگی، ضخیم و پرپشت شدن مو، نرم کننده طبیعی مو، درمان شوره سر، درمان استرس، اضطراب و افسردگی با خوابیدن در وان آب نمک اپسوم، درمان درد و گرفتگی عضلات، کمک به درمان فشار خون و بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، یبوست و پاکسازی کبد؛ از جمله فواید نمک اپسوم هستند.

  • عوارض استفاده زیاد از نمک اپسوم

زیاده روی در مصرف نمک اپسوم به دلیل خواص ملین که دارد می تواند باعث اسهال، نفخ و ناراحتی معده شود

زیاده روی در مصرف منیزیم باعث ایجاد علائمی مانند حالت تهوع، سردرد و سرگیجه در افراد می شود

نمک اپسوم می تواند در برخی افراد باعث حساسیت و واکنش های آلرژیک شود

نمک میوه

 

نمک میوه چیست؟

نمک میوه یک نوع ترکیب شیمیایی دیگر از انواع نمک‌ها است که به صورت یک ترکیب یونی در طبیعت یافت می‌شود.

نمک میوه به شکل پودری سفید رنگ است که برای هوادهی و پف بیشتر در مراحل تهیه کیک‌های کوچک، به مواد تهیه کیک ها اضافه می‌شود.

برای تهیه نمک میوه و درست کردن یک کیک کوچولوی خوشمزه، می‌توانید از وبسایت فروشگاه هست مارکت دیدن کنید.

  • نمک سیاه یکی از جذاب ترین نمک های پیش روی شماست

نوبتی هم باشه، نوبت نمک سیاه هیمالیا است. نمکی جذاب، زیبا و خیره کننده که با نام های نمک هندی، نمک سیاه هیمالیا و نمک کالا نیز شناخته می‌شود. این نوع نمک بیشتر در مناطق هند و پاکستان یافت می‌شود و در این کشورها به طور گسترده ای مورد استفاده عموم مردم برای پخت و پز و همچنین زیبایی پوست و مو؛ قرار می‌گیرد.

سنگ نمک سیاه هندی به دلیل مقادیر بالای آهن و سایر مواد معدنی موجود در آن به رنگ بنفش سیاه دیده می شود، در حالی که پودر نمک سیاه خاکستری صورتی است.

نمک سیاه حاوی یک ترکیب منحصر به فرد سولفور است که فقط در زرده تخم مرغ پخته شده یافت می شود و فواید زیادی برای بدن دارد. همچنین مزاج نمک سیاه نیز از نوع خنک است..نمک سیاه

فواید مصرف نمک سیاه

  1. بهترین جایگزین نمک: مصرف نمک طعام یا نمک خوراکی برای بیماران مبتلا به تیروئید و فشار خون بالا توصیه نمی‌شود. در اینجا این افراد بهتر است از نمک سیاه هیمالیا استفاده کنند که سدیم کمتری دارد و برای درمان بیماری های نظیر آرتریت، ناتوانی جنسی و کلسترول خون بالا مفید است.
  2. درمان بیماری های معده و سیستم گوارش و کمک به هضم بهتر غذا
  3. درمان درد مفاصل
  4. لاغری و کاهش وزن
  5. درمان بیماری های تنفسی
  6. فشار خون و کلسترول خون
  7. پوکی استخوان
  8. درمان افسردگی
  9. قند خون
  10. درمان آکنه و جوش صورت
  11. درمان ریزش مو و شوره سر
  • موارد منع مصرف نمک سیاه هیمالیا

زیاده روی در مصرف نمک سیاه نیز می‌تواند باعث افزایش فشار خون شود. همچنین زیاده روی در مصرف نمک سیاه، باعث اختلالات گوارشی خواهد شد و رطوبت بدن را کاهش خواهد داد. در اینجا شاید این سوال پیش بیاید که نمک سیاه چطور میتواند هم در درمان اختلالات گوارشی مفید باشد و هم می‌تواند خود باعث و بانی اختلالات گوارشی شود. بهتر است این نکته را به شما گوشزد کنیم که در مصرف هر ماده‌ی غذایی باید تعادل را برقرار کنید. مصرف بی رویه هر نوع ماده غذایی می‌تواند به سیستم بدنی شما آسیب وارد کند.

  • چگونه نمک سیاه را مصرف کنیم

نمک سیاه را به ۳ روش خوراکی، استنشاقی و موضعی می‌توان استفاده کرد.

  1. خوراکی :نمک سیاه را به عنوان جایگزین نمک معمولی و به دلیل طعم آن که مانند زرده تخم مرغ پخته شده به نظر می رسد، برای تهیه انواع غذاها برای گیاهخواران و افراد وگن استفاده می کنند.
  2. استنشاقی :بوییدن نمک سیاه برای درمان بیماری های تنفسی مفید است.
  3. موضعی :نمک سیاه را می توان برای تهیه انواع اسکراب بدن، صورت و همچنین انواع ماسک مو به کار برد؛
  • نمک صورتی زیبا و دلربا

نمک صورتی خوراکی

نمک صورتی هیمالیا سنگ نمک است که در منطقه پنجاب پاکستان و در نزدیکی کوه های هیمالیا یافت می‌شود. این نمک همانطور که از نامش پیداست، رنگی صورتی و زیبا دارد که خواص فراوانی را نیز برای این نمک تعریف کرده‌اند. شما برای خرید نمک صورتی هیمالیا نیز می‌توانید وارد فروشگاه هست مارکت شوید و از خرید حضوری و اینترنتی این فروشگاه استفاده کنید و محصولات مورد نیاز خود را با کمترین قیمت و بیشتریت تخفیف و بالاترین کیفیت؛ خریداری کنید.

  • ترکیب نمک صورتی هیمالیا

در ترکیب شیمیایی این نوع نمک نیز می‌توان به حضور سدیم و کلر رسید. ۹۸ درصد از ترکیبات این نوع نمک از سدیم کلرید تشکیل شده است. بقیه نمک از مواد معدنی کم نظیر پتاسیم ، منیزیم و کلسیم تشکیل شده است . این مواد به نمک رنگ صورتی روشن می دهد. این مواد معدنی باعث تفاوت نمک هیمالیا با نمک معمولی می شود.

  • فواید نمک صورتی هیمالیا

کریستال هیمالیا حاوی مواد معدنی خاصی مانند پتاسیم ، کلسیم و منیزیم است که آن را بسیار با ارزش می کند. اعتقاد بر این است که حاوی ۸۴ ماده معدنی است!
در اینجا برخی مزایای سلامتی شگفت انگیز از نمک هیمالیا وجود دارد که قطعاً آن را از نمک معمولی برتر می کند.

  1. آب نمک صورتی، محلولی برای دفع سموم از بدن
  2. تنظیم قند خون و تعادل هورمونی
  3. بهبود روند هضم غذا
  4. نمک درمانی برای مشکلات تنفسی
  5. حمام نمک و مبارزه با آکنه، جوش های پوستی، شفافیت پوست و …
  • سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم تا محبوب ترین و پر طرفدارترین نمک های طبیعت را به شما معرفی کنیم.
شما کدام یک از این نوع نمک ها را مصرف کرده‌اید؟ آیا انواع دیگر نمک را می‌شناسید؟ تجربیات خود از استفاده از این نوع نمک ها را با ما به اشتراک بگذارید.

دسته بندی مقالات جذاب و خواندنی وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت