مراجعان گرامی در صورت بروز هر گونه مشکل لطفا با شماره 02191016284 یا 09027575425 تماس و یا به شماره 09193639306 از طریق واتساپ پیام بدهید .

انواع خورشت های ایرانی

هست مارکتنویسنده: هست مارکت
بازدید: 943 بازدید
انواع خورشت ایرانی

انواع خورشت
بی‌گمان؛ غذاخوردن می‌تواند جذاب‌ترین بخش زندگی هر فرد باشد! ایران؛ کشوری با قومیت‌ها و ادیان مختلف است، که همین امر سبب شده‌است از تنوع غذایی فراوانی برخوردار باشد.. باقلاقاتق گیلانی، کوفته تبریزی، کباب چهارمحال بختیاری، دنده کباب کرمانشاه، کباب بناب آذربایجان، کلم‌پلو شیرازی، قیمه نثار قزوین و بریانی اصفهان تنها برخی از غذاهای سنتی ایرانی در شهرهای مختلف هستند.

در این میان خورشت‌ها یا خورش‌ها از غذاهای محبوب در بین ایرانیان هستند که در غذاهای روزانه، مهمانی‌ها و مراسم خاص نیز استفاده می‌شوند. خورشت یا خورش؛ غذاهایی هستند که برای تهیه آن‌ها از حبوبات، گوشت و یا مرغ، سبزیجات و … استفاده می‌شود. خورشت‌ها را می‌توان در کنار برنج ساده و نان سرو کرد و یه ترکیب برنج و خورشت، پلو خورشت یا چلو خورشت می‌گویند.

آنچه در این مقاله درباره انواع خورشت خواهید خواند :

  • انواع خورشت‌های ایرانی
  • انواع خورشت‌های شمالی
  • انواع خورشت با گوشت
  • انواع خورشت با مرغ
  • انواع خورشت ساده و سریع

 

انواع خورشت‌های ایرانی

طعم لذیذ خورشت‌های ایرانی بر هیچ کس پوشیده نیست! حتی در سرزمین‌های دور نیز؛ مردم با خورشت قورمه سبزی و قیمه ایرانیان آشنایی دارند. هر چقدر که فست‌فودهای بیشتری به رستوران‌ها بیایند؛ باز هم توان رقابت با طعم لذیذ خورشت قورمه‌سبزی و انواع خورشت ایرانی را ندارند.

خوشبختانه در ایران انواع مختلفی از خورشت‌ها وجود دارد؛ خورش فسنجان، خورش قیمه، خورش قورمه‌سبزی، قیمه بادمجان، خورش کرفس، خورش آلو اسفناج، خورش هویج، خورش کنگر، خورش بامیه، خورش خلال بادام، خورش به، خورش گل‌کلم با سیر، باقلی خورش، خورش آلو برخی از خورشت‌های طبخ شده در ایران هستند.

با این وجود برخی از این خورشت‌ها بسیار محلی‌تر هستند همانند؛ سیر قلیه گیلانی، میرزا قاسمی گیلانی، خورش خلال کرمانشاه و خورش کوردیاکور از خورشت‌هایی هستند که طبخ و تهیه آنان کار هر آشپزی نیست!

انواع خورشت شمالی

انواع خورشت‌های  شمالی

لقب شهر خلاق غذا؛ در وصف گیلان که یکی از شهرهای شمالی ایران است، سخنی برای تعریف و تمجید باقی نمی‌گذارد! غذاها در شمال خوشمزه‌اند و از تنوع بالایی برخوردارند. همچنین غذاهای شمالی؛ به سالم بودن نیز شهرت دارند. بادمجان، سیر و تخم‌مرغ از موادی هستند که در انواع غذاهای شمالی زیاد استفاده می‌شوند. طعم دلچسب خورشت‌های شمالی را در کنار کته‌های آن تجربه کرده‌اید؟

یکی از غذاهای محبوب گیلانی‌ها است و تمامی مردم ایران تا نام غذاهای شمالی را می‌شوند ناخودآگاه ذهنشان به سمت این غذا پر می‌کشد. باقلای رشتی، سیر، تخم‌مرغ و شوید از مواد اصلی این غذا است و در میان گردشگران نیز طرفداران بسیاری دارد.

  • اناربیج؛

غذای معروف شب یلدا در شمال کشور است. این غذا که ظاهری شبیه خورشت اسفناج دارد؛ از غذاهای اصیل گیلانی است. رب‌انار، گردو، سبزی قورمه و گوشت چرخ‌کرده از مواد اصلی برای تهیه اناربیج است.

  • کال کباب؛

برخلاف نامش کباب ندارد! کال کباب؛ یکی دیگر از غذاهای گیلان است که ترکیبی از بادمجان کبابی، گردو، انار، چوچاق( نوعی سبزی محلی) و سیر است.

  • سیرواویج؛

غذای شمالی است که معمولا در کنار برنج و ماهی شور سرو می‌شود. برگ سیر، ادویه و تخم‌مرغ مواد تشکیل‌دهنده سیرواویچ هستند. این غذا بیشتر در فصل زمستان، درست زمان رویش برگ سیر پخته می‌شود.

  • نازخاتون؛

نوعی ترشی شمالی است، بادمجان کبابی، گوجه‌فرنگی، پیاز، آبغوره، نعنا و رب انار از مواد اصلی نازخاتون است. اما چیزی که سبب می‌شود طعم این غذا در ذهنتان ماندگار شود؛ بادمجان کبابی آن است.

  • کدو بره؛

یکی از غذاهای سبک و ساده شمالی است و برای کسانی که در فکر رژیم گرفتن هستند بسیار مناسب است. مواد اصلی این غذا شامل؛ سیب‌زمینی، کدو سبز، گوجه‌فرنگی، سیر و تخم‌مرغ است.

  • آغوز مسما؛

از غذاهای لذیذ شمالی است و بر عکس کدو بره، غذایی بسیار مقوی است. این غذا تهیه شده از گوشت اردک، پیاز سرخ شده، آب، شکر، رب‌انار، گردو و انار است.

  • ترش تره؛

همان‌طور که از نامش پیداست، مناسب کسانی است که به غذاهای ترش علاقه دارند. ترش تره؛ یکی دیگر از غذاهای خوشمزه گیلانی است که با تخم‌مرغ، خالواش، اسفناج و انواع سبزی‌های معطر مانند، گشنیز، جعفری، شوید و نعنا پخته می‌شود.

  • کباب ترش؛

شمالی را حتما یک بار تجربه کرده‌اید! این غذا؛ از ناب‌ترین غذاهای شمال کشور و مخصوصا شهر رشت است. برای تهیه این غذا؛ گوشت تازه را با سیر، سبزیجات تازه، گردو، فلفل و رب انار طعم‌دار کرده و اجاز می‌دهند برای ساعاتی گوشت با این مواد حسابی ترکیب شود و در نهایت آن را روی ذغال کباب می‌کنند.

  • میرزا قاسمی؛

که دیگر نیاز به تعریف ندارد! این غذای محبوب شمالی؛ ترکیبی از بادمجان کبابی، گوجه‌فرنگی، سیر، تخم‌مرغ، ادویه و رب گوجه‌فرنگی است.

  • آلو مسما؛

غذای محبوب رشتی‌ها است که با طعم خوشمزه خود می‌تواند با اکثر سلیقه‌ها جور درآید. برای تهیه این خورشت؛ ابتدا مرغ یا مرغابی را می‌پزند و سپس همراه با پیاز سرخ‌شده، رب، آلو و ادویه تفت می‌دهند. بعد از این مرحله آب مرغ را به آن اضافه کرده و بعد از پخته‌شدن آن را با بادمجان و گوجه‌های سرخ شده تزیین می‌کنند.

انواع خورشت با گوشت

انواع خورشت با گوشت

خورشت‌ها؛ معمولا با انواع گوشت و با توجه به سلیقه فرد تهیه می‌شوند. برخی طرفدار گوشت سفید هستند و برخی دیگر طعم لذیذ گوشت قرمز را با هیچ چیز عوض نمی‌کنند. خورشت‌های زیادی با گوشت تهیه می‌شود که در ادامه شما را با آن‌ها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

خوراک گوشت و سبزیجات

خوراک گوشت و سبزیجات یکی از انواع خورشت است که همان‌طور که از نامش پیداست با انواع سبزیجات و گوشت تهیه می‌شود.

خوراک گوشت و به

خوراک گوشت و به؛ از دیگر خورشت‌هایی است که با گوشت تهیه می‌شود و جزو خورشت‌های خوشمزه و مقوی است. گوشت، به، هویج، سیب‌زمینی و آلو از مواد اصلی تشکیل دهنده این خورشت هستند.

خورشت قورمه‌سبزی

خورشت قورمه‌سبزی؛ از محبوب‌ترین خورشت‌ها در میان ایرانیان است که با گوشت گوسفندی تهیه می‌شود و در حقیقت گوشت گوسفند، یکی از مواد اصلی برای تهیه این خورشت لذیذ و دلچسب است.

خورشت قیمه سیب‌زمینی

خورشت قیمه سیب‌زمینی؛ یکی دیگر از انواع خورشت با گوشت است که بیشتر در مهمانی‌ها سرو می‌شود. این خورشت با گوشت گوسفندی؛ جزو آن دسته از غذاهایی است که در میان کوچک و بزرگ طرفداران بسیاری دارد.

خورشت قیمه بادمجان

خورشت قیمه بادمجان؛ همان‌طور که از نامش پیداست همان ترکیب قیمه را دارد و به جای سیب‌زمینی از بادمجان در تهیه آن استفاده می‌شود.

خورشت کرفس

خورشت کرفس؛ با گوشت گوسفندی طرفدارن کمتری نسبت به دیگر خورشت‌ها را دارد. با این وجود خورشت گرفس؛ از غذاهای لذیذ و مقوی است که توصیه می‌کنیم حتما آن را تجربه کنید.

 

انواع خورشت با مرغ

خورشت‌های متنوعی با مرغ تهیه می‌شوند که نسبت به انواع خورشت با گوشت، سریع‌تر آماده می‌شوند. همچنین استفاده از مرغ که نوعی از گوشت سفید؛ برای سلامتی مفیدتر است و نسبت به گوشت قرمز عوارض کمتری دارد.

خورشت مرغ

خورشت مرغ؛ یکی از غذاهای مجلسی است که بسیار راحت نیز آماده می‌شود. هویج، فلفل دلمه‌ای، رب گوجه‌فرنگی، پیاز، مرغ، روغن و نمک و فلفل از مواد لازم برای تهیه آن هستند.

خورشت بامیه با مرغ

خورشت بامیه؛ از آن خورشت‌هایی است که با مرغ و یا گوشت تهیه می‌شود و یکی از خوشمزه‌ترین خورشت‌های ایرانی است. برای تهیه خورشت بامیه با مرغ؛ باید بامیه‌ها را از قبل بپزید. سپس مرغ را با پیاز تفت داده و سپس ادویه و رب گوجه‌فرنگی را به آن اضافه کرده و کمی آب روی مواد بریزید و زمان بدهید تا مرغ کمی پخته شود. در مرحله بعد؛ می‌توانید بامیه‌ها را به مواد خورشت اضافه نموده و بعد از گذشت نیم ساعت خورشت بامیه خود را نوش جان کنید.

خورشت کنگر با مرغ

خورشت کنگر؛ یکی از خورشت‌های پرخاصیت است که با انواع گوشت طبخ می‌شود. کنگر؛ کبد را پاکسازی کرده و برای کسانی که به چربی کبد مبتلا هستند بسیار مفید است. کنگر پاک شده، سبزی خورشت کنگر، پیاز، لیموعمانی، مرغ، رب گوجه‌فرنگی و ادویه از مواد لازم برای تهیه خورشت کنگر هستند.

خورشت آلو اسفناج با مرغ

خورشت آلو اسفناج با مرغ؛ از خوشمزه‌ترین غذاهای زمستانی است که برای درمان سریع بیماری‌های ویروسی در فضل زمستان نیز مناسب است. مرغ، اسفناج، پیاز، آلو بخارا، شکر، آبلیمو، دارچین، زعفران دم‌کرده، آرد، فلفل، نمک و زروچوبه از موادی هستند که در تهیه خورشت آلو اسفناج از آن‌ها استفاده می‌شود.

خورشت به آلو با مرغ، خورشت کدو سبز با مرغ، خورشت کدو حلوایی با مرغ و خورشت پرتقال با مرغ از دیگر انواع خورشت با مرغ هستند.

 

انواع خورشت ساده و سریع

انواع خورشت ساده و سریع

خورشت‌ها؛ غذاهای معجزه‌آسایی هستند که در عین خوشمزگی می‌توانند بسیار ساده و سریع تهیه شوند. خورشت بامیه بادمجان، خورشت کیوی، خورشت نخود فرنگی و خورشت هویج از انواع خورشت‌هایی هستند که بسیار آسان و سریع تهیه می‌شوند. در ادامه با طرز تهیه چند خورشت ساده آشنا شوید.

 

خورشت لوبیا سبز

مواد لازم برای تهیه خورشت یا خوراک لوبیا سبز

  • لوبیا سبز خرد شده؛ دو کاسه ماست‌خوری
  • هویج خرد شده؛ یک عدد
  • پیاز خرد شده؛ یک عدد
  • گل کلم؛ یک کاسه ماست‌خوری
  • گوشت چرخکرده؛ ۱۵۰ گرم
  • قارچ خرد شده و سرخ شده؛ یک کاسه ماست‌ خوری
  • رب گوجه فرنگی؛ دو قاشق غذاخوری
  • تره فرنگی ریز شده؛ دو قاشق غذاخوری
  • پودر سیر، زردچوبه، فلفل قرمز، پودر زنجبیل و نمک؛ به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت لوبیا سبز

ابتدا؛ پیاز، لوبیا سبز، گل‌کلم و هویج را ماهیتابه ریخته و با کمی روغن تفت بدهید. سپس زمانی که رنگ آن کمی تغییر کرد قارچ را اضافه نمایید. ادویه و رب را نیز اضافه نمایید و زمانی که رنگ رب به آب رفت، کمی آب در ماهیتابه بریزید. در مرحله بعد؛ گوشت چرخ‌کرده را با تره فرنگی ریز شده مخلوط کرده و با آن گلوله‌های کوچک درست می‌کنیم. در نهایت وقتی آب جوش آمد؛ گوشت‌ها را یکی یکی به آن اضافه کرده و بعد از تغییر رنگ گوشت، درب تابه را بسته و حرارت زیر آن را کم می‌کنیم. بعد از نیم ساعت خورشت لوبیاسبز شما آماده است، میل کنید.

خورشت مرغ با سس پرتقال

مواد لازم برای تهیه خورشت مرغ با سس پرتقال

  • مرغ، ۲۵۰ گرم
  • آب پرتقال؛ ۳ لیوان
  • فلفل قرمز، نمک؛ به مقدار لازم
  • شکر؛ در صورت نیاز
  • آبلیمو؛ در صورت نیاز
  • زعفران دم کرده؛ دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه خورشت مرغ با سس پرتقال

ابتدا مرغ‌ها را به تکه‌های ریز خرد کرده و سپس آن را با کره و یا روغن تفت بدهید.

در مرحله بعد؛ آب پرتقال را روی مرغ‌ها بریزید و مطمئن شوید که روی مرغ‌ها را کاملا بپوشاند.( بهتر است از آب پرتقال طبیعی استفاده نمایید) زمانی که آب جوش آمد؛ روی مرغ، زعفران دم کرده را بریزید و حرارت آن را کم کنید.

سپس یک دمکش روی درب آن قرار داده و بگذارید به مدت ۴۵ دقیقه پخته شود. بعد از آن نمک و فلفل را اضافه کرده  و اگر ترش بود کمی شکر و در غیر این صورت کمی آبلیمو به آن اضافه نمایید.

در نهایت زمانی که سه چهار قاشق سس در اطراف مرغ باقی ماند؛ غذای شما آماده است میل کنید.

سخن آخر:

خورشت‌ها را می‌توانید با انواع برنج یعنی کته و یا صافی میل کنید، اما بعضی از خورشت‌ها را تنها می‌توان با نان خورد تا بتوان مزه‌ی دلنشین آن را تجربه کرد. امیدواریم که بعد از خواندن این مقاله و آشنایی با انواع خورشت؛ تجربه‌های غذایی جدیدی را به سبد غذایی روزانه خود اضافه نمایید.

دسته بندی انواع غذاها دانستنی های خوراکی دستورات غذایی غذای ایرانی غذای ساده و سریع مقالات جذاب و خواندنی
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت