مراجعان گرامی در صورت بروز هر گونه مشکل لطفا با شماره 02191016284 یا 09027575425 تماس و یا به شماره 09193639306 از طریق واتساپ پیام بدهید .

سبوس برنج قهوه ای و خواص آن

هست مارکتنویسنده: هست مارکت
بازدید: 827 بازدید
سبوس برنج قهوه ای

سبوس برنج قهوه ای و خواص آن

برنج قهوه ای نوعی غلات است که به‌ عنوان غلات تصفیه نشده یاد می‌شود و از همین جهت فقط پوسته بیرونی آن گرفته شده است. در واقع برنج قهوه ای همان برنج سفید است با چندلایه بیرونی بیشتر. اگر لایه‌های بیرونی برنج قهوه ای را از آن بگیریم برنج سفید تولید کرده‌ایم. به سبب چندلایه بیرونی بیشتر برنج قهوه‌ای˓ این غلات مواد مغذی خود را بیشتر از برنج سفید حفظ کرده است و یکی از مواد غذایی باارزش بالا است.

تحقیقات در افرادی که برنج قهوه‌ای مصرف می‌کردند نشان داده است که این برنج خواص زیادی دارد. و به طور کلی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می‌شود. و وجود این ماده غذایی باارزش در رژیم غذایی روزانه یا هفتگی افراد باعث جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های متعددی می‌شود. در ادامه با بلاگ هست مارکت همراه باشید تا برخی از خواص سبوس برنج قهوه ای  و نحوه پیشگیری آن از ابتلا به برخی بیماری‌ها را شرح می‌دهیم.

سبوس برنج قهوه‌ای

سبوس یکی از کربوهیدرات‌های پیچیده است و برعکس کربوهیدرات‌های ساده عمل تخمیر را به طور کامل در روده انجام می‌دهد. که این امر موجب کاهش تجمع کلسترول و همچنین گلوکز در روده می‌شود. سبوس برنج قهوه‌ای یکی از کربوهیدرات‌های پیچیده و بسیار مفید برای بدن شناخته شده است. سبوس برنج قهوه ای باعث کاهش کلسترول در روده شده و از تجمع گلوکز جلوگیری می‌کند. در نتیجه برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو بسیار کاربرد داشته. و اگر در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع دو گنجانده شود باعث بهبود وضع عمومی این افراد می‌شود.

برنج قهوه ای

چرا برنج قهوه‌ای (سبوس برنج بیز) را جایگزین برنج سفید کنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم برنج سفید در اصل همان برنج قهوه‌ای است. که مراحل آماده‌سازی بیشتری را طی کرده و لایه‌های بیشتری را ازدست‌داده است که همان سبوس برنج می‌باشد. در نتیجه وقتی مراحل آماده‌سازی کمتری را غلات طی کرده باشد مواد مغذی آن نیز دست‌نخورده باقی می‌ماند و ارزش غذایی آن نیز حفظ شده است. این ویژگی برنج قهوه‌ای سبب شده است تا سبوس برنج قهوه ای ماده‌ای باارزش غذایی بالاتر باشد. و توصیه بر این است که تا جای ممکن از برنج قهوه‌ای بجای برنج سفید استفاده کنیم.

مواد مغذی

سبوس برنج قهوه ای یک ماده مغذی سالم و حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری می‌باشد. شما در سبوس این غلات می‌توانید بخش مهمی از مواد معدنی موردنیاز بدن خود را تأمین کنید. مثل آهن˓ روی˓ منگنز˓ فسفر˓ کلسیم و سلنیم و همین‌طور دسته‌ای از ویتامین‌ها نیز در برنج قهوه‌ای وجود دارند مثل ویتامین، K, B1, B2, B3, B6,. همچنین سبوس برنج قهوه‌ای دارای مقدار زیادی از انتی اکسیدان می‌باشد و همین‌طور فیبر بالای این غلات یکی از مواد دیگر ارزشمند برنج قهوه‌ای است. با توجه به نیاز بالای بدن به این ویتامین‌ها و عملکرد بهبود سیستم بدن لازم است تا سبوس برنج قهوه ای به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی همیشگی افراد قرار بگیرد.

خواص سبوس برنج قهوه‌ای

خواص سبوس برنج قهوه‌ای بسیار زیاد است و برای حفظ سلامتی بسیار حائز اهمیت هستند. در این قسمت تعدادی از خواص سبوس برنج قهوه‌ای را توضیح داده‌ایم:

  • پیشگیری و درمان دیابت

برنج قهوه‌ای برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع دو و یا پیشگیری از ابتلای افراد دارای زمینه ابتلا نیز جلوگیری می‌کند. سبوس این غلات باعث افزایش زیاد و ناگهانی قند خون پس از مصرف آن نمی‌شود. برخلاف اکثر کربوهیدرات‌ها در نتیجه بدن نیاز به تولید انسولین بالا ندارد و قند خون بعد از مدت کوتاهی از مصرف غلات تثبیت می‌شود.

سبوس برنج قهوه ای یک کربوهیدرات پیچیده است و این دسته از کربوهیدرات‌ها به‌کندی در خون عمل آزادسازی گلوکز را انجام می‌دهند. و افزایش قند خون توسط کربوهیدارت‌های پیچیده نسبت به کربوهیدرات‌های ساده در طول بازه زمانی طولانی‌تر اتفاق می‌افتد. در نتیجه آزادسازی تدریجی گلوکز در خون موجب کنترل در تولید انسولین نیز می‌شود. پس اگر به دیابت مبتلا هستید یا برای پیشگیری از ابتلا بهتر است تا برنج قهوه‌ای را جایگزین برنج سفید در رژیم غذایی خود کنید.

سبوس برنج قهوه ای

  • پیشگیری از چاقی و کاهش وزن

برنج قهوه‌ای یکی از مواد غذایی کارآمد در جهت کاهش و یا کنترل وزن می‌باشد. سبوس برنج قهوه ای حاوی منگنز بوده که این ماده در سنتز چربی و کاهش حجم بافت توده چربی نقش بسزایی دارد. لذا افرادی دارای مشکل اضافه‌ وزن می‌باشند باید استفاده از برنج قهوه‌ای را بجای مصرف برنج سفید جدی گرفته و به‌ این‌ ترتیب به روند کاهش وزن خود کمک کنند. همچنین این ماده مغذی به افزایش سطح HDl  یا همان کلسترول مفید خون در افراد کمک می‌کند.

  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش

همان‌طور که گفته شد سبوس برنج قهوه ای سرشار از مواد معدنی و فیبر می‌باشد. فیبر با کمک به حرکت راحت‌تر مواد در روده و جذب سریع‌تر مواد در هنگام عبور از روده باعث بهبود عملکرد سیستم گوارشی می‌شود. و از ابتلا به یبوست و یا ورم در ناحیه شکم و معده بعد از صرف غذا جلوگیری می‌کند. پس اگر به یبوست مبتلا هستید یکی از بهترین روش‌های درمان این عارضه استفاده از مواد غذایی فیبردار به‌ ویژه برنج قهوه‌ای است.

  • افزایش سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی‌استخوان

در سبوس این غلات ماده منیزیم به فراوانی یافت می‌شود. ماده منیزیم به همراه کلسیم در سلول‌های استخوانی فعالیت کرده و باعث رسوب کلسیم در این بافت و محک شدن استخوان می‌شود. منیزیم موجود در سبوس برنج قهوه ای مانع از بین‌ رفتن سلول‌های عصبی میلین و قطع ارتباط نخاع با ماهیچه‌ها شده و سیستم عصبی مرکزی بدن را در سلامت نگه می‌دارد. برای درمان بیماری‌هایی مثل آرتریت و پوکی‌ استخوان از سبوس برنج قهوه ای استفاده می‌شود.

  • تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد معدنی مختلفی در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند که تعدادی از این مواد را می‌توانید در سبوس برنج قهوه ای پیدا کنید. تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله در برابر ویروس‌ها و عفونت‌ها از دیگر خواص سبوس برنج قهوه‌ای می‌باشد.

  • فواید سبوس برنج قهوه‌ای در درمان افسردگی

افسردگی و به طور کلی اختلالات اضطرابی از بیماری‌های شایع در زندگی روزمره بشر می‌باشد. علت به‌ وجود آمدن استرس‌ها و تنش‌ها فعالیت بسیار و بیش از حد مجاز انتقال‌دهنده‌های عصبی در انتقال پیام‌های حاوی استرس و اضطراب به مغز است. در نتیجه اگر از میزان این فعالیت‌ها کاسته شود فرد به آرامش بیشتری رسیده و از میزان افسردگی وی کم می‌شود. یکی از فواید سبوس برنج قهوه ای داشتن اسیدآمینه‌های گلوتامین و گلیسیرین می‌باشد که این مواد نقش مؤثری در کاهش فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی دارند.

سبوس برنج قهوه ای

  • خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد سرطان بودن

وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن به میزان قابل‌توجهی خطر ابتلا به سرطان را در افراد کاهش می‌دهد. همچنین وجود فیبر هم به عملکرد بدن در جلوگیری از رشد توده‌ای سرطانی کمک می‌کند. فیبرها با اتصال به سلول‌های سرطانی مانع از رشد آنها می‌شوند. برنج قهوه‌ای نیز دارای مقدار زیادی از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر می‌باشد پس می‌توان ادعا کرد که یکی از خواص سبوس برنج قهوه ای خاصیت ضد سرطانی آن می‌باشد. به طور کلی برنج قهوه‌ای در پیشگیری از سرطان‌هایی مثل سینه پستان و خون نقش بسیار مفیدی داشته. و اگر شما طرف‌دار رژیم غذایی روزمره سالم و سرشار از آنتی‌اکسیدان هستید حتماً از این غلات استفاده کنید.

وجود آنتی‌اکسیدان در سبوس برنج قهوه ای و سبوس برنج بیز باعث ازبین‌رفتن رادیکال‌های موجود در بدن می‌شود. رادیکال‌ها با حمله به بافت‌های بدن موجب تخریب آن‌ها شده و در بعضی موارد موجب تشکیل توده سرطانی می‌شوند. اگر به طور منظم و مدام برنج قهوه‌ای را در برنامه غذایی خود قرار دهید خطر ابتلا به سرطان را تا حدود زیادی کاهش می‌دهید.

  • نقش سبوس برنج قهوه‌ای در سلامت قلب و کاهش سکته قلبی

برنج قهوه‌ای بسیار برای سلامت قلب و عروق مفید است. این سبوس با جلوگیری از انسداد عروق اصلی و تجمع چربی در آن‌ها فشار خون را کاهش داده و از سکته قلبی به شدت پیشگیری می‌کند. همین‌طور از افزایش فشارخون جلوگیری کرده و در کنترل فشارخون نیز نقش پر اهمیتی دارد.

  • پیشگیری از آلزایمر

یکی دیگر از فواید سبوس برنج قهوه ای پیشگیری از اختلالت عصبی و در نهایت آلزایمر است. این سبوس با داشتن موادی مانند گامامینوبوتیریک اسید از ابتلا به بیماری‌های عصبی پیشگیری کرده و ریسک ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد. همچنین این ماده با مهار آنزیم‌های مضری که در روند رشد بیماری آلزایمر مؤثر هستند از افزایش شدت بیماری جلوگیری می‌کند.

انتخاب و نگهداری برنج قهوه‌ای

برنج قهوه‌ای حاوی روغن‌های طبیعی است که اگر آن را برای مدت‌زمان طولانی نگه‌داری کنیم فاسد شده و خواص خود را از دست می‌دهد. پس برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است در هنگام خرید دقت کنیم تا از خواص سبوس برنج قهوه ای حداکثر بهره را ببریم.

درمورد نگه‌داری برنج قهوه‌ای و سبوس برنج بیز بهتر است که آن را به‌صورت خام در یخچال نگه‌داری کنید و هر بار به میزان مصرف از یخچال خارج کرده و طبخ کنید. توجه کنید که اگر برنج پخته شده باشد و بخواهید آن را برای وعده‌های بعدی استفاده کنید ممکن است باعث ایجاد مسمومیت خفیف شود. این مسمومیت نتیجه فعالیت باکتری به نام باسیلوس سرئوس می‌باشد که حتی اگر غذا را مجدداً گرم کنید موجب ازبین‌رفتن این باکتری نمی‌شود. پس بهتر است هر بار به میزانی که در هر وعده استفاده می‌کنید برنج قهوه‌ای را طبخ کنید تا مشکل مسمومیت بروز ندهد.

برنج قهوه ای

قراردادن این سبوس در رژیم غذایی

برنج قهوه‌ای در بین ملل مختلف با روش‌های متفاوتی طبخ و سرو می‌شود. مثلاً از شربت این برنج می‌توان به‌عنوان یک شیرین‌کننده طبیعی استفاده کرد˓ از برنج طبخ شده به‌عنوان غذای اصلی و یا در بعضی از دستورهای غذایی به‌عنوان دسر مورداستفاده قرار می‌گیرد. با توجه به خواص برنج قهوه‌ای افراد زیادی از کشورهای مختلف از این برنج استفاده می‌کنند و همان‌طور که مطرح کردیم کاربردهای متفاوتی می‌تواند داشته باشد. مسئله‌ای که حائز اهمیت است استفاده از سبوس برنج قهوه‌ای و خاصیت‌های فراوان این ماده غذایی پرارزش است. برای داشتن رژیم غذایی سالم و پیش گیرنده از بیماری‌ها حتماً باید وعده‌هایی را برای صرف برنج قهوه‌ای و استفاده از سبوس برنج بیز در نظر بگیرید.

 

سبوس برنج بیز چه خواصی دارد؟

یکی از منحصر به‌ فردترین خواص سبوس برنج دکتر بیز در خصوص لاغری بوده به‌طوری‌که بسیاری از افراد گانودرما سبوس برنج را جهت رسیدن به وزن ایده آل تهیه می‌کنند. ازآنجایی‌که این غلات دارای فیبر بسیار زیادی است مشاهده می‌شود سبوس برنج دکتر بیز برای لاغری بی‌نظیر بوده و همچنین خواص منحصربه‌فرد دیگری نیز دارد.

به‌طوری‌که باید بدانید این محصول جهت درمان ریزش مو، سلامتی قلب و عروق، پیشگیری از سرطان، درمان کم‌خونی. پیشگیری از چین‌وچروک پوست، پیشگیری از سرطان، پیشگیری از بیماری‌های کبدی و بسیاری از موارد دیگر مناسب است. و اگر برای تان سوال پیش‌آمده است که سبوس برنج دکتر بیز را چگونه مصرف کنیم؟ باید بدانید مصرف این محصول به روش‌های مختلف امکان‌پذیر بوده به‌طوری‌که شما می‌توانید به ازای هر نفر یک ساشه از این غلات را در داخل برنج در حال جوش انداخته تا پس از آبکش کردن برنج، شما طعم و عطر فوق‌العاده برنج را استشمام کنید.

همچنین می‌توانید آن را با همراه آب‌ میوه‌ای طبیعی، شیر داغ، نسکافه، ماست و غیره مصرف نمایید. به‌طورکلی باید بدانید اگر هدف شما از مصرف این محصول لاغری و کاهش وزن است. بهترین زمان مصرف سبوس برنج دکتر بیز حدود نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی می‌باشد . که می‌تواند به‌صورت های مختلف این محصول را مصرف کنید و به خواسته خود برسید.

دسته بندی دانستنی های خوراکی سایر نوشته ها وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت