مراجعان گرامی در صورت بروز هر گونه مشکل لطفا با شماره 02191016284 یا 09027575425 تماس و یا به شماره 09193639306 از طریق واتساپ پیام بدهید .

انواع سس سالاد

هست مارکتنویسنده: هست مارکت
بازدید: 747 بازدید
انواع سس سالاد

انواع سس سالاد

سس‌ها یکی از طعم دهنده‌های اصلی در آشپزی هستند که انواع مختلفی دارند و در انواع و اقسام غذا‌ها و سالاد‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. به همین دلیل می‌توان آن‌ها را به دو دسته اصلی انواع سس غذاها و انواع سس سالاد تقسیم کرد. تقریبا همه سالاد‌ها هم آنهایی که در کنار غذا مصرف شده. و هم سالادهای مقوی و سنگین‌تر مثل سس سالاد ماکارونی یا سس سالاد الویه که به عنوان یک وعده غذایی کامل استفاده می‌شوند. برای ایجاد یک مزه و طعم دلنشین نیاز به سس دارند.

هر فردی با هر سلیقه‌ای که دارد می‌تواند سس سالاد دلخواه خودش را از بین صدها دستورالعمل درست کند. یا با ترکیب مواد مختلف سس سالاد دلخواه و منحصر به فرد خودش را بسازد. سس‌های سالاد انواع مختلفی دارند که می‌توانید آن‌ها را به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها تهیه کنید. اما اگر دوست دارید از سس‌های بی‌نظیر خانگی استفاده کنید در ادامه این مقاله برای آشنایی با طرز تهیه سس سالاد و انواع آن با هست مارکت همراه ما باشید .

در ادامه این مطلب به توضیح این سرفصل‌ها خواهیم پرداخت:

  • تاریخچه استفاده از سس سالاد
  • چرا سس سالاد خانگی؟
  • نقش خردل در درست کردن سس سالاد
  • شیوه نگهداری از سس‌های خانگی
  • معرفی پایه‌های اصلی انواع سس سالاد و انتخاب آن‌ها
  • انواع سس سالاد

انواع سس سالاد

تاریخچه استفاده از سس سالاد

تاریخچه استفاده از سس بر روی انواع سبزیجات به عنوان سالاد به ۲۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. هنگامی که بابلی‌ها با ریختن روغن و سرکه بر روی سبزیجات آن‌ها را طعم‌دار می‌کردند. مصریان نیز از روغن، سرکه و ادویه‌های آسیایی برای طعم‌دار کردن سالادهای خود بهره می‌بردند.

اما سس مایونز که یکی از محبوب ترین سس‌ها در بین عموم مردم است که به عنوان سس سالاد الویه و سس سالاد ماکارونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد حدود ۲۰۰ سال پیش به وسیله یک نجیب زاده فرانسوی ابداع گردیده است.

اگر بخواهیم به طور دقیق‌تر به بررسی این موضوع بپردازیم خود واژه سالاد نیز برگرفته از کلمه لاتین Herba Salta است که به معنای سبزیجات نمک زده بوده زیرا سبزیجات معمولا با انواع سس که حاوی مقداری نمک است مزه‌دار می‌شود.

یکی دیگر از انواع سس سالاد، سس هزار جزیره است که از تکه‌های زیتون سبز، فلفل، خیارشور، پیاز، تخم مرغ پخته، سبزی‌های معطر و سایر ادویه‌جات و طعم دهنده‌ها تشکیل شده است و آن را به یاد هزاران جزیره رودخانه سن لورن هزار جزیره نامیده‌اند طبق شنیده‌ها یک هنرپیشه به نام می اروین از زن یک ماهیگیر در این جزایر طرز تهیه این سس را آموخت و آن را به رییس هتل والدورف آستوریا یاد داد که بعد‌ها با کمی تغییر در سالاد‌ها استفاده شد.

چرا سس سالاد خانگی؟

همان‌طور که می‌دانید امروزه انواع سس سالاد را می‌توان به صورت آماده از سوپرمارکت‌ها خریداری کرد پس ما چرا باید به خود زحمت داده و سس‌های سالاد را در خانه درست کنیم؟ از جمله دلایلی که باعث می‌شود بسیاری از افراد سس‌های خانگی را به نمونه‌هعای آماده ترجیح دهند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترکیب مواد در سس‌های خانگی بسیار انعطاف پذیر بوده می‌تواند با توجه به سلیقه هر فرد باشد.
  • اگر به یکی از مواد سس حساسیت داشته باشید در دستورالعمل خانگی می‌توانید آن را جایگزین یا حذف کنید.
  • میزان تندی، ترشی، نمک در سس‌های خانگی کاملا به عهده خود فرد است به ویژه اگر نسبت به طعم خاصی حساس هستید.
  • سس‌های خانگی فاقد مواد نگهدارنده و نامناسب هستند.
  • میزان تنوع سس‌های خانگی بسیار بالا است و هر فرد می‌تواند سس سالاد منحصر به فرد خود را درست کند.
  • درست کردن سس سالاد در خانه برای افرادی که به آشپزی علاقه دارند می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

نقش خردل در درست کردن سس سالاد

در بسیاری از سس‌های سالاد از روغن و سرکه استفاده می‌شود. برای اینکه این دو به خوبی با یکدیگر ترکیب شده تا پس از مدتی برای استفاده در سالاد دوباره از یکدیگر جدا نشوند به یک امولسیون کننده نیاز دارید. سس خردل یکی از موادی است که می‌تواند به عنوان یک امولسیون کننده طبیعی بین سرکه و روغن عمل کرده و آنها را به خوبی با هم ترکیب کند. برای انجام این کار سس خردل و سرکه را به آرامی با هم مخلوط کنید و سپس روغن را در حین هم زدن کمکم اضافه کنید. این کار باعث می‌شود روغن از ترکیب سس خارج نشده و مایع سس شما کاملا یکدست باشد.

شیوه نگهداری از سس‌های خانگی

از آنجایی که در سس‌های خانگی هیچگونه مواد نگهدارنده‌ای وجود ندارد به شرط نگهداری صحیح در یخچال حداکثر تا دو هفته می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. توجه داشته باشید که سس را در شیشه‌های دردار یا ظروف واشردار نگهداری کنید تا طعم اصلی سس در طول نگهداری از آن حفظ شده و ترکیبات سس خراب یا خشک نشوند.

انواع سس سالاد

معرفی پایه‌های اصلی انواع سس سالاد و انتخاب آن‌ها

همانطور که اشاره کردیم معمولا از سرکه و روغن به عنوان پایه اصلی برای درست کردن انواع سس سالاد استفاده می‌شود که خوش نیز ساده ترین سس خانگی به شمار می‌رود برای تهیه آن شما می‌توانید ۱ سهم سرکه، ۳ سهم روغن و نمک و فلفل را با یکدیگر ترکیب کرده و روی سالاد خود بریزید. اما این سرکه و روغن و ترکیبات دیگر سس چگونه انتخاب می‌شوند:

  • روغن

از آنجایی که روغن یکی از پایه‌های اصلی هر سسی است پس باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. بهتر است برای این کار از روغن‌های سبک و بدون بو مثل روغن زیتون، روغن هسته انگور، روغن کانولا و یا حتی روغن مایع گیاهی استفاده کنید. اما اگر به دنبال یک طعم قوی‌تر برای سالاد خود هستید می‌توانید از روغن‌های آجیلی نظیر روغن گردو، روغن فندق یا روغن کنجد استفاده کنید. اما یادتان باشد که میزان استفاده از این روغن‌ها در روغن بدون بوی سس سالاد باید بسیار کمتر باشد تا سس طعم خوبی به خود بگیرد.

  • سرکه

سرکه‌ها انواع مختلفی دارند که به شما این امکان را می‌دهند که بسته به سلیقه خودتان از آن‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید سس شما رنگ روشن‌تری داشته باشد سرکه سفید یک انتخاب مناسب است. علاوه بر آن سرکه برنج نیز رنگ روشنی دارد و طعم خوبی به سس می‌دهد. اگر به دنبال یک طعم تند و تیز برای سالا‌های میوه خود هستید سرکه سفید را انتخاب کنید. همچنین سرکه بالزامیک با طعم ترش و شیرین خود مناسب انواع سالاد به ویژه انواع سس رژیمی برای سالاد است. اما در اغلب موارد سرکه قرمز طعم سبک و خوبی برای تهیه سس دارد که انواع سلیقه‌ها را نیز پوشش می‌دهد.

اما اگر نمی‌خواهید که از سرکه به عنوان طعم دهنده استفاده کنید آبلیمو نیز می‌تواند جایگزین مناسبی باشد. یکی دیگر از طعم دهنده‌های ترش انواع سس سالاد آبغوره است که طعم دلنشینی به سالادها می‌دهد و در بسیاری از موارد بدون روغن نیز بر روی انواع سالاد‌ها از آن استفاده می‌شود.

  • ادویه‌جات، سبزی‌های معطر و سایر مواد غذایی

علاوه بر سرکه و روغن طعم دهنده‌های دیگری نیز برای انواع سس مورد استفاده قرار می‌گیرد تا سالاد شما خوشمزه‌تر شود این مواد عبارتند از:

  • سبزیجات معطر خشک یا خرد شده مانند ریحان، جعفری، گشنیز، نعناع، آویشن، پونه و….
  • سیر و زنجبیل تازه و رنده شده
  • پنیر پارمزان یا فتا که به صورت خرد یا رنده شده مصرف می‌شود
  • ادویه فلفل
  • سس خردل به عنئان طعم دهنده و امولسیون کننده که به سس حجم نیز می‌دهد
  • شکر یا عسل برای ملایم‌تر کردن طعم تند و تیز سرکه

انواع سس سالاد

طرز تهیه انواع سس سالاد

  1. سس مایونز

یکی از محبوب‌ترین سس‌ها که در انواع سالاد و ساندویچ استفاده می‌شود سس مایونز است. اما طرز تهیه سس سالاد مایونز چگونه است؟

مواد لازم:

۱ پیمانه روغن زیتون، ۲ عدد زرده تخم مرغ، ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری سرکه سفید، ۱ قاشق مرباخوری پودر خردل، نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه سس سالاد مایونز:

ابتدا زرده‌های تخم مرغ را در ظرف کوچک سنگینی ریخته و آن را روی یخ قرار می‌دهیم تا سس بریده بریده نشود. بعد کمی نمک ریخته و بهم می‌زنیم و سپس روغن زیتون را کم کم داخل زرده تخم مرغ می‌ریزیم و مرتب بهم می‌زنیم تا سس کاملا غلیظ شود. در پایان خردل را نیز به سس مایونز اضافه می‌کنیم.

  1. سس هزار جزیره

این سس نام خود را از مجموعه جزایری به همین نام که در رودخانه سنت لارنس در مرز کانادا و آمریکا قرار دارند گرفته است. این سس را با سس مایونز درست کرده و مانند اسمش از مواد مختلفی تشکیل شده است.

مواد لازم:

۱ قاشق غذاخوری جعفری ریز خرد شده، یک سوم پیمانه خیارشور ریز خرد شده، یک چهارم عدد پیاز ریز خرد شده، ۲ عدد تخم مرغ آب پز رنده شده، ۲ پیمانه سس مایونز، ۱ پیمانه روغن زیتون، یک چهارم پیمانه سرکه سفید، فلفل تند به مقدار لازم، نمک به میزان لازم و ۲ قاشق غذاخوری سس کچاپ

طرز تهیه سس سالاد هزار جزیره‌:

در یک کاسه بزرگ سس مایونز، سس کچاپ، روغن زیتون، سرکه و نمک و فلفل را ریخته و به خوبی مخلوط کنید. سپس بقیه مواد سس را اضافه کرده و خوب هم بزنید تا سس یکدست شود. سس شما آماده است.

طرز تهیه انواع سس سالاد

  1. سس رنج

یکی از انواع سس سالاد محبوب آمریکایی سس رنج است. طرز تهیه سس سالاد رنچ بسیار ساده بوده و پایه اصلی آن سس مایونز، خامه ترش و ماست است.

مواد لازم:

نصف پیمانه سس مایونز، یک چهارم پیمانه خامه ترش یا ماست یونانی، ۲ قاشق چایخوری پیازچه خرد شده، نصف قاشق چایخوری شوید خشک، نصف پیمانه پودر سیر، نصف پیمانه پودر پیاز، یک چهارم قاشق چایخوری نمک، یک پنجم قاشق چایخوری فلفل، سه چهارم پیمانه باترمیلک

طرز تهیه سس سالاد رنج:

خامه ترش، سس مایونز و همه ادویه‌ها و مواد را در یک کاسه ریخته و با هم مخلوط کنید. باترمیلک را اضافه کرده و دوباره مواد مخلوط کنید. سپس سس را برای ۲ ساعت درون یخچال گذاشته تا کاملا آماده شود.

  1. سس سالاد سزار

یکی از سالادهای پرطرفدار سالاد سزار است که سس مخصوص آن طعم بی‌نظیری به این سالاد می‌بخشد برای تهیه این سس به مواد زیر نیاز دارید:

۲ عدد تخم‌مرغ، ۳ قاشق غذاخوری پنیر پارمزان، ۲ قاشق غذاخوری سرکه بالزامیک، ۲ حبه سیر، یک چهارم فنجان روغن زیتون و نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه سس سالاد سزار:

ابتدا تخم‌مرغ‌ها را آبپز کنید اما توجه داشته باشید که نبندند ۲ دقیقه زمان برای این کار کافی است. در یک کاسه روغن زیتون، سیر له شده، پنیر و زرده تخم مرغ‌ها را ریخته و مخلوط کنید. زمانی که مخلوط تغییر رنگ داده و سفید شد سرکه و ادویه‌ها را اضافه کرده و باز بهم بزنید تا شکل سس مایونز به خود بگیرد. پس از اینکه ۱ ساعت درون یخچال قرار دادید سس شما آماده شده است.

  1. سس سرکه و روغن زیتون

سس سرکه و روغن زیتون یک سس رژیمی برای سالاد بوده و جز آسان و پایه به شمار می‌رود.

مواد لازم:

یک سوم پیمانه روغن زیتون، نصف پیمانه سرکه یا آب لیمو، دو پیمانه ماست و نمک و فلفل به مقدار لازم.

طرز تهیه سس سالاد سرکه و روغن زیتون:

ابتدا نمک و فلفل را به سرکه اضافه کرده و بهم می‌زنیم. سپس روغن زیتون و ماست را اضافه کرده و به خوبی مخلوط می‌کنیم تا یکنواخت شود.

  1. سس ماست

سس ماست یک سس رژیمی برای سالاد است که طعم خوب و دلپذیری به انواع سالاد می‌بخشد.

مواد لازم:

۲ قاشق غذاخوری آبلیمو تازه، ۱ قاشق غذاخوری سرکه سفید، سیر دو حبه، سه چهارم پیمانه ماست چکیده، یک سوم پیمانه روغن زیتون، نمک و فلفل به مقدار لازم و یک قاشق شوید خشک.

طرز تهیه سس سالاد ماست:

همه مواد را درون یک کاسه ریخته و به خوبی هم می‌زنیم تا کاملا یکدست شود. سپس سس را درون یخچال می‌گذاریم تا مواد با یکدیگر ترکیب شوند. اکنون سس شما آماده است.

انواع سس سالاد هزار جزیره

سخن پایانی

انواع سس سالاد به عنوان یک طعم دهنده بر روی سبزیجات و پروتئین‌ها استفاده می‌شوند و طعم خوب و دلپذیری را ایجاد می‌کنند. هرچند که می‌توان انواع سس‌ها را از سوپر مارکت‌ها خریداری کرد. اما با درست کردن انواع سس خانگی می‌توانید طعم‌های منحصر به فرد و مورد علاقه خودتان را ایجاد کرده و از سلامت آن‌ها نیز مطمئن شوید. حتی اگر رژیم غذایی داشته و در طول روز حتما از سالاد سبزیجات و پروتئین استفاده می‌کنید با یک سس رژیمی سالاد می‌توانید طعم جدیدی داشته باشید.

دسته بندی انواع چاشنی ها انواع سس ها دانستنی های خوراکی سس وبلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت